Algemene inkoopvoorwaarden

voor leveranciers van mkb marketingpro

Artikel 1 – DEFINITIES

Koper
Degene die deze algemene inkoopvoorwaarden hanteert, namelijk marketingbureau mkb marketingpro, gevestigd te Utrecht.

Leverancier
Degene die alle aanvragen, aanbiedingen en offertes, opdrachten en overeenkomsten voor het leveren van zaken aan mkb marketingpro verstrekt en naar aanleiding hiervan leveringsverplichtingen heeft naar mkb marketingpro.

Offerte
De in meer of mindere mate gespecificeerde werkzaamheden die leverancier voornemens is om voor mkb marketingpro te verrichten en ook de begroting van de aan de werkzaamheden verbonden kosten.

Overeenkomst
De vastlegging tussen mkb marketingpro en leverancier van de uiteindelijk overeengekomen werkzaamheden en kosten.

Werkzaamheden en zaken
Alle door leverancier voor mkb marketingpro overeengekomen en te verlenen en te factureren werkzaamheden, zaken, diensten en producten.


Artikel 2 – TOEPASSELIJKHEID 

2.1 Deze inkoopvoorwaarden  zijn van toepassing op alle aanvragen, aanbiedingen en offertes, opdrachten en overeenkomsten voor het leveren van zaken tussen mkb marketingpro en een leverancier.

2.2 Afwijkingen van deze algemene inkoopvoorwaarden zijn uitsluitend geldig als deze uitdrukkelijk schriftelijk en vooraf zijn overeengekomen.

2.3. De door leverancier gehanteerde inkoopvoorwaarden zijn niet van toepassing. Als een leverancier de eigen algemene voorwaarden hanteert, dan hebben de inkoopvoorwaarden van mkb marketingpro steeds voorrang.


Artikel 3 – GARANTIE DOOR LEVERANCIER

3.1 mkb marketingpro mag ervan uitgaan dat leverancier de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap zal uitvoeren. Leverancier garandeert dat de geleverde zaken de eigenschappen bezitten die normaliter van soortgelijke zaken van goede kwaliteit mogen worden verwacht.

3.2 De leverancier zal bij het verrichten van de werkzaamheden de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen wat betreft de belangen van mkb marketingpro; en dit geldt ook voor de aan leverancier ter beschikking gestelde gegevens en informatie voor de uitvoering van de overeenkomst.

3.3. Voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft mkb marketingpro het recht om de werkzaamheden deels ook door derden te laten verrichten.

3.4. Leverancier garandeert dat de werkzaamheden en geleverde zaken geen schadelijke gevolgen kunnen hebben voor mensen, dieren en planten. Als leverancier geen, incomplete of onjuiste informatie heeft aangeleverd of als de geleverde informatie naar het oordeel van mkb marketingpro voor derden slecht toegankelijk is, dan vrijwaart leverancier mkb marketingpro tegen alle aanspraken van derden met betrekking tot deze gevolgen.

3.5 Leverancier garandeert dat de geleverde zaak vrij is van iedere bijzondere last of beperking die mkb marketingpro niet uitdrukkelijk en schriftelijk heeft aanvaard. Leverancier vrijwaart mkb marketingpro tegen iedere aanspraak ter zake.


Artikel 4 – OFFERTES

4.1 Alle offertes zijn geheel kosteloos en vrijblijvend en mkb marketingpro is als (in)koper slechts aan de offerte gebonden als die binnen 30 dagen door mkb marketingpro is ondertekend en door leverancier is ontvangen en bevestigd.

4.2 Als mkb marketingpro de inhoud van de offerte wenst te wijzigen, dan zal mkb marketingpro de gewenste wijziging(en) direct en schriftelijk aan leverancier mededelen en wel binnen 5 werkdagen. De wijzigingen in de offerte dienen vervolgens binnen 5 werkdagen schriftelijk door leverancier te worden aanvaard. Zonder aanvaarding kan niet met de uitvoering van de werkzaamheden worden gestart.


Artikel 5 – UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST

5.1 De overeenkomst komt tot stand op het moment dat leverancier de door mkb marketingpro ondertekende offerte retour heeft ontvangen.

5.2 Als mkb marketingpro nadien de inhoud van de overeenkomst wenst te wijzigen, dan zal mkb marketingpro de gewenste wijziging(en) direct en schriftelijk aan leverancier mededelen en wel binnen 5 werkdagen. De wijzigingen in de overeenkomst dienen vervolgens binnen 5 werkdagen schriftelijk door leverancier te worden aanvaard alvorens met de uitvoering van de werkzaamheden kan worden gestart of alvorens de werkzaamheden kunnen worden voortgezet.

5.3 Als zich bij de uitvoering van de overeenkomst afwijkingen ten opzichte van de offerte voordoen, zal leverancier mkb marketingpro zo spoedig mogelijk hierover informeren en wel binnen 5 werkdagen.

5.4 Leverancier geeft tijdig, binnen 5 werkdagen, na start van de overeenkomst aan mkb marketingpro aan welke gegevens wenselijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. Als leverancier dit nalaat, dan heeft mkb marketingpro het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten.

5.5 mkb marketingpro en leverancier spreken een planning af met momenten waarop de voortgang van de werkzaamheden wordt besproken. In het geval dat de werkzaamheden niet overeenkomen met wat is afgesproken in de overeenkomst, dan zal mkb marketingpro dit direct in het gesprek en daarna schriftelijk aan leverancier mededelen en wel binnen 5 werkdagen. mkb marketingpro en leverancier gaan vervolgens met elkaar in gesprek om met elkaar tot een passende, werkbare oplossing te komen.


Artikel 6 – DUUR OVEREENKOMST EN UITVOERINGSTERMIJN

6.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van de werkzaamheden, met een opzegtermijn van 1 maand, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.


Artikel 7 – PRIJS EN BETALING

7.1. Partijen komen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vaste prijs overeen.

7.2. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen is de prijs genoteerd in euro’s en inclusief en exclusief 21% btw.

7.3 De overeengekomen prijs zullen na oplevering door leverancier worden gefactureerd, voorzien van een deugdelijke specificatie, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders overeen komen.

7.4 Leverancier is niet gerechtigd om eventuele prijswijzigingen die zijn opgetreden nadat de overeenkomst is gesloten, zonder afstemming met en akkoord van mkb marketingpro te verrekenen.

7.5 mkb marketingpro hanteert een betalingstermijn van maximaal 30 dagen na ontvangst van de factuur, mits de zaken zijn goedgekeurd. mkb marketingpro heeft het recht tot verrekening van de factuur met een eventuele vordering op leverancier, uit welken hoofde dan ook en ongeacht de opeisbaarheid daarvan.


Artikel 8 – TERMIJN VAN LEVERING

8.1 Levering op de overeengekomen datum of binnen de overeengekomen termijn van levering is voor mkb marketingpro van wezenlijke betekenis en geldt als vast of fataal. Als leverancier op de  overeengekomen datum of binnen de overeengekomen termijn niet heeft geleverd, dan is de leverancier zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.

8.2 Eerdere levering dan op de overeengekomen leveringsdatum of -termijn, geschiedt slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van mkb marketingpro en leidt niet tot wijziging van een eventueel overeengekomen tijdstip van betaling.

8.3 Als leverancier vermoedt dat niet of niet op het overeengekomen tijdstip kan worden geleverd, dan dient leverancier mkb marketingpro hierover onmiddellijk schriftelijk te informeren, onder opgave van redenen.

8.4 Te laat geleverde zaken worden in beginsel niet meer door mkb marketingpro geaccepteerd; de betreffende overeenkomst wordt door het overschrijden van de leveringstermijn ontbonden. mkb marketingpro heeft echter wel het recht om alsnog (gedeeltelijke) nakoming van de overeenkomst te verlangen.

8.5. Te laat geleverde zaken die, ondanks ontbreken van uitdrukkelijke acceptatie, bij mkb marketingpro zijn afgeleverd blijven voor rekening en risico van de Leverancier, totdat mkb marketingpro de levering eventueel alsnog uitdrukkelijk accepteert. Als leverancier niet op eerste verzoek de te laat afgeleverde en geweigerde zaken bij mkb marketingpro ophaalt of doet ophalen, dan heeft mkb marketingpro het recht de zaken voor rekening en risico van leverancier te (doen) retourneren of om de zaken te verkopen om zo uit de opbrengst (een gedeelte van) de schade te verhalen. Leverancier zal op eerste verzoek van mkb marketingpro de overige schade vergoeden.


Artikel 9 – KEURING EN AANVAARDING

9.1. Op verzoek van mkb marketingpro dient leverancier mkb marketingpro voorafgaand aan de levering in staat te stellen de te leveren zaken te (doen) keuren. Als dat het geval is dan:

a. houdt leverancier de zaken op een zodanig tijdstip voor keuring gereed dat de overeengekomen levertijden kunnen worden nagekomen;

b. werkt leverancier, zonder kosten voor mkb marketingpro, desverlangd aan de keuring mee en stelt een geschikte ruimte en redelijke personele en materiële hulp ter beschikking van mkb marketingpro.

9.2 Als mkb marketingpro de te leveren zaken afkeurt, is leverancier, onverminderd alle andere rechten of vorderingen van mkb marketingpro, gehouden om voor eigen rekening en risico zo spoedig mogelijk de ontbrekende of de herstelde of vervangende zaken voor een nieuwe keuring aan te bieden. Afkeuring van de zaken door mkb marketingpro bij een eerdere keuring leidt niet tot verlenging van de overeengekomen leveringstermijn.

9.3 De levering is pas door mkb marketingpro aanvaard als mkb marketingpro deze de zaken uitdrukkelijk heeft goedgekeurd.

9.4 Het goedkeuren van te leveren zaken door of namens mkb marketingpro houdt geen erkenning van mkb marketingpro in dat de zaak of de zaken voldoet of voldoen aan de overeenkomstig artikel 3 gegeven garanties.

9.5. mkb marketingpro heeft het recht op afkeuring en/of weigering van de zaken binnen redelijke tijd na het ontdekken van een gebrek. Eventueel vóór dat moment plaatshebbende betaling van de factuur met betrekking tot deze zaken, danwel doorlevering van deze zaken aan derden, doet aan dit recht niets af.

9.6 Afgekeurde en/of geweigerde zaken worden door mkb marketingpro voor rekening en risico van leverancier gehouden. Als leverancier niet op eerste verzoek de afgekeurde en geweigerde zaken bij mkb marketingpro ophaalt of doet ophalen, dan heeft mkb marketingpro het recht de zaken voor rekening en risico van leverancier te (doen) retourneren, danwel de zaken te verkopen teneinde uit de opbrengst zijn schade te verhalen. Als de opbrengst van de zaken niet toereikend is om de schade van mkb marketingpro te dekken, dan is leverancier gehouden op eerste verzoek van mkb marketingpro het restant van de schade aan mkb marketingpro te vergoeden, inclusief de extra kosten die mkb marketingpro moet maken om zich van een vervangende levering te voorzien.

9.7 Onverminderd de bevoegdheid om bij afkeuring en/of weigering van de zaken de overeenkomst door een buitengerechtelijke verklaring gedeeltelijk of geheel te ontbinden, heeft mkb marketingpro bij de levering van niet-bederfelijke zaken het recht leverancier een redelijke termijn te stellen tot herstel van het gebrek aan de zaken, bij uitblijven waarvan mkb marketingpro het herstel voor rekening en risico van leverancier door een derde kan laten uitvoeren.

9.8. Het in de bovenstaande artikelen bepaalde laat overige rechten en vorderingen die mkb marketingpro aan een tekortkoming van leverancier kan ontlenen onverlet.


Artikel 10 – AANSPRAKELIJKHEID

10.1 Leverancier is aansprakelijk voor alle schade die mkb marketingpro mocht lijden door het uitblijven van levering, niet-tijdige levering, danwel gebrekkige levering.

10.2 Leverancier is aansprakelijk voor en vrijwaart mkb marketingpro tegen alle schade die mkb marketingpro mocht lijden:

a) vanwege de aanwezigheid van ongewenste (hoeveelheden) stoffen in de door hem geleverde zaak;

b) vanwege een of meerdere eigenschappen van de zaak waarvan leverancier wist of had moeten weten dat deze bij normaal gebruik schade aan personen, dieren, planten of zaken kunnen veroorzaken, indien leverancier verzuimd heeft om mkb marketingpro daarvan vóór het sluiten van de overeenkomst uitdrukkelijk schriftelijk op de hoogte te stellen, onder omschrijving van de risico’s van het vrijkomen van gevaarlijke stoffen bij onderhoud, storingen of calamiteiten of bij de verwijdering, verplaatsing, afvoer of vernietiging van de zaken, en om op de geleverde zaken een deugdelijke waarschuwing aan te brengen;

c) door handelen en/of nalaten van personeel van leverancier en/of door deze bij de uitvoering van de overeenkomst ingeschakelde hulppersonen;

d) door openbaarmaking, op welke manier dan ook, van (bedrijfs)gegevens van mkb marketingpro waarvan de leverancier wist of had moeten weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, tenzij hij tot openbaarmaking gehouden is op grond van een wettelijke verplichting.

10.3 De aansprakelijkheid van leverancier jegens mkb marketingpro strekt zich ook uit over de schade die afnemers van mkb marketingpro op grond van de in de bovenstaande artikelen genoemde schadeoorzaken mochten lijden, voor zover die afnemers hun schade bij mkb marketingpro claimen.

10.4 mkb marketingpro is jegens leverancier, personeel van leverancier en de door leverancier ingeschakelde hulppersonen slechts aansprakelijk voor directe schade ten gevolge van opzet of grove schuld aan de zijde van mkb marketingpro.


Artikel 11 – EIGENDOMSVOORBEHOUD

11.1 Alle door mkb marketingpro voor uitvoering van de overeenkomst geleverde zaken, daaronder eventueel mede begrepen rapporten, ontwerpen, apparatuur, software, (elektronische) bestanden enzovoort, blijven eigendom van mkb marketingpro.

11.2 Leverancier is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.


Artikel 12 – ROYALTIES

12.1 Met betrekking tot zaken waarop intellectuele eigendomsrechten rusten waaraan de afdracht van royalties gekoppeld is, garandeert leverancier mkb marketingpro dat de daaraan gerelateerde royalties zijn afgedragen of dat degene van wie de zaken zijn betrokken dat heeft gedaan.

12.2 Leverancier waarschuwt mkb marketingpro schriftelijk als over de zaken nog geen royalties verschuldigd waren, maar deze bij het invoeren in Nederland wel verschuldigd worden.

12.3 Leverancier vrijwaart mkb marketingpro en de afnemers van mkb marketingpro met betrekking tot de door leverancier geleverde zaken voor iedere claim met betrekking tot de intellectuele eigendomsrechten van derden, waaronder auteursrecht en rechten met betrekking tot octrooi, merk en handelsnaam.

12.4 De in verband met een offerte of levering van zaken ter beschikking van mkb marketingpro gestelde gegevens zoals tekeningen, ontwerpen, berekeningen en daarmee gelijk te stellen informatie blijven ter vrije beschikking voor intern gebruik bij mkb marketingpro, ook als op de betreffende offerte geen overeenkomst is gevolgd.


Artikel 13 – INTELLECTUELE EIGENDOM

13.1 mkb marketingpro en leverancier kunnen per opdracht de (auteurs)rechten op alle door de leverancier opgeleverde zaken bepalen.

13.2 mkb marketingpro behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

13.3 mkb marketingpro is gerechtigd om al hetgeen door mkb marketingpro is vervaardigd te signeren en/of te gebruiken ter promotie, zoals op social media, van de eigen organisatie en dienstverlening.


Artikel 14 – VERTROUWELIJKHEID

14.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

14.2 Informatie die algemeen bekend is valt niet onder vertrouwelijke informatie, net als informatie die wordt verkregen zonder dat daarbij gebruik wordt gemaakt van de vertrouwelijke informatie.

14.3 Als mkb marketingpro – op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak – gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden te verstrekken en mkb marketingpro zich niet kan beroepen op een wettelijke of door de bevoegde rechter erkent of toegestaan recht van verschoning, dan is mkb marketingpro niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling.


Artikel 15 – BEËINDIGING

15.1 mkb marketingpro en leverancier zijn gerechtigd om de overeenkomst, zonder ingebrekestelling en verplichting tot schadevergoeding, geheel of gedeeltelijk te beëindigen, dan wel – naar eigen keuze – de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten, als:

a. De wederpartij in staat van faillissement wordt verklaard;

b. De wederpartij surséance van betaling aanvraagt;

c. De wederpartij overgaat tot liquidatie van haar bedrijf;

d. De wederpartij onder curatele wordt gesteld of overlijdt;

e. De wederpartij niet voldoet aan enige wettelijke verplichting, dan wel enige verplichting die voortvloeit uit de overeenkomst.

15.2 Leverancier is verplicht om mkb marketingpro onmiddellijk te informeren als zich een omstandigheid in de zin van artikel 16.1 voordoet. 

Artikel 16 – OVERDRACHT EN PLICHTEN

16.1 Opdrachtgever is niet gerechtigd de rechten en plichten die voortvloeien uit de onder deze algemene voorwaarden gesloten overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen, behalve bij voorafgaande schriftelijke toestemming van mkb marketingpro.


Artikel 17 – TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTER

17.1 Deze algemene inkoopvoorwaarden zijn van kracht met ingang van 7 augustus 2023.

17.2 Als enige bepaling in deze algemene voorwaarden nietig mocht zijn of vernietigd mocht worden, dan laat dit de geldigheid van de overige bepalingen onverlet. mkb marketingpro en opdrachtgever zullen dan in overleg treden om bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht wordt genomen.

17.3 De rechtsverhouding tussen opdrachtgever en mkb marketingpro valt onder het Nederlands recht. Alle geschillen tussen opdrachtgever en mkb marketingpro die naar aanleiding van of in verband met de overeenkomst mochten ontstaan, zullen met uitsluiting van ieder ander worden beslecht door de bevoegde rechter te Utrecht.


Deze algemene inkoopvoorwaarden zijn voor het laatst aangepast op 17 mei 2025 (met kleine tekstuele wijzigingen). Als de wet- en regelgeving dit vereist, dan wordt de tekst inhoudelijk aangepast. Heb je vragen, dan kun je mailen naar jkalka@mkbmarketingpro.nl.